Ar Jums tinkama Aštanga Vinjasa Joga ?

Prieš pradėdami naują veiklą, visada turime pasidomėti tos veikos teigiamomis pusėmis, duodama nauda ir galimomis pasekmėmis.  Nesvarbu, ar tai sporto būrelis, ar darbščiųjų rankų ratelis, norisi, kad investuotas laikas nenueitų veltui. Joga – ne išimtis.

Per pastarąjį dešimtmetį vakaruose atsirado daug jogos krypčių ir pakraipų, tad pats terminas tapo nevienareikšmiškas. Tie skirtumai suformavo skirtingas nuomones. Neretai jos susipina, ar būna prieštaringos, kai kalbama apie tą pačią jogos kryptį. Tačiau tai normalu, nes visi esame skirtingi, turime skirtingus poreikius ir lūkesčius, tad platus jogos pakraipų spektras atsirado, siekiant tuos poreikius patenkinti.

Ashtanga Vinyasa yoga
Aštanga Vinjasa jogos užsiėmimas grupėje

Pažvelkime giliau, kokius šiuolaikinio miestiečio poreikius tenkina Aštanga Vinjasa Joga. Ši jogos rūšis pasižymi savo autentika, ji mažai pakitusi nuo Patandžialio ir Vamana Riši laikų (prieš maždaug  2 tūkts. metų), atliekama Mysorio mokymo stiliumi – visi mokiniai asanas atlieka savo ritmu. Ją į pasaulį paskleidė K. Pattabhi Jois , žinomiausias garsaus jogo Šri Tirumalai Krišnamačarija mokinys.

Lankstumas ir Jėga. Aštanga Vinjasa jogoje kūno lankstumas ir jėga treniruojami kartu jau nuo pačių pirmųjų užsiėmimų. Vien lankstus kūnas nėra stabilus, nėra ištvermės, lengvai galima prarasti taisyklingą laikyseną, nes visgi kūną  palaiko raumenys. Raumenų korsetas turi būti tvirtas, tada sumažėja stuburo problemų tikimybė – kas labai aktualu sėdimą darbą dirbantiems žmonėms. Praktikuojant Aštanga Vinjasa jogą, galima ištiesinti bet kokį „klaustuką“! Tereikia noro, netingėti ir kantrybės, procesai susiję su kūnu yra inertiški ir jiems reikia duoti laiko.

Kūno karštis ir apšilimas.  Neatsiejamas Aštanga Vinjasa jogos elementas – vidinis karštis (sankrite tai vadinama tapas). Prieš asanas daromi saulės pasveikinimai, jie kelių sudėtingumo lygių ir paprastesni atliekami vietoj apšilimo. Kai kūnas pasidengia prakaitu pereinama prie asanų (jogos pratimų). Aštanga Vinjasa jogos metodas yra viena iš efektyviausių jogos praktikų, skirtų sukelti kūno karščiui be papildomų priemonių užsiėmimo metu.

Kardio treniruotė. Praktikos metu kvėpavimas ritmingas, jis išlieka nepakitęs, tiek padidėjus, tiek sumažėjus krūviui ir suteikia judesiui pastovumą ir ritmą. Asanų seka sujungta į nenutrūkstančią grandinę, todėl širdies ritmas nepakinta ir išlieka aktyvus. Tačiau ilgainiui, sustiprėjus kūnui, kai asanų seką pavyksta daryti vis lengviau, beveik be pastangų – prasiplečia mūsų komforto zonos ribos ir seka yra sunkinama. Tokiu būdu stiprinama širdis ir kraujotakos sistema.

Kvėpavimas. Aštanga Vinjasa jogoje praktikoje kvėpavimas yra vienas iš svarbiausių  elementų, judesys seka paskui jį. Kvėpavimas reguliuoja visą praktikos kokybę, jis vienas iš koncentracijos objektų. Jogiškoje tradicijoje teigiama, kad kvėpavimas, tai tiltas tarp kūno ir minčių. Jis dengia mąstymo ir elgesio šablonus, kurie slepiasi pasąmonėje.

Detoksikacija. Per praktiką kūnas įkaista, kraujas suskystėja, tampa skvarbesnis, galėdamas pasiekti sunkiai prieinamus audinius, o svarbiausia „išplauti“ nereikalingas atliekas (toksinus, šlakus), kurie pašalinami per kvėpavimą ir prakaitą. Įvairios asanos ir jų sekos nukreipia kraujotakos srautą skirtingomis kryptimis taip, kad detoksikuostusi ne tik raumenys, vidiniai organai, bet ir audiniai aplink sąnarius.

Metabolizmo procesai. Praktikuojant Aštanga Vinjasa joga sureguliuojama medžiagų apykaita, kas ilgainiui sureguliuoja kūno svorį ir jo tonusą.

Seksualinė sveikata. Aštanga jogoje naudojama mula bandos technika, kuri panaši į Kėgelio pratimus. Šiuolaikinė profilaktinė medicina rekomenduoja Kėgelio pratimus, norint pagerinti seksualinę sveikatą tiek moterims, tiek vyrams. Vakaruose juos pradėta plačiau taikyti tik praeitame amžiuje, o jogai šią paslaptį žinojo jau prieš tūkstančius metų. Nepaisant to, kad joga padeda išsaugoti seksualinę sveikatą, įvairūs šaltiniai rekomenduoja veltui neeikvoti seksualinės energijos.

Suvaldo hiperaktyvų protą. Aštanga Vinjasa joga dar vadinama dinamine meditacija: visos asanos sujungtos į vieną seką su atitinkamais perėjimais, kurią teisingai atliekant, mintys sukoncentruojamos ties būvimu čia ir dabar.  Technikos pagalba valdomi pojūčiai, naudojami raumenų užraktai, visa tai sinchronizuojama su kvėpavimu. Atliekant daug praktikos elementų vienu metu – smegenys persijungia į alfa dažnį, kuris paprastai aktyvuojasi meditacijos metu. Taip praktika virsta dinamine meditacija, apimančia visus esybės aspektus. Hiperaktyvus protas įdarbinamas ir po ilgesnės praktikos jis tampa labiau sukoncentruotas ir vienakryptis.

Koncentracija. Kad teisingai atlikti praktiką būtina koncentracija. Ji praktikuojama per atsipalaidavimą ir proto nuraminimą, nes tik tuomet, kai galvoje nekyla minčių uraganas, galima kokybiškai nukreipti mintis ir dėmesį į pasirinktą objektą. Teisinga koncentracija atneša proto ramybę ir sureguliuoja nervų sistemą.

Prana. Teigiama, kad ilgesnį laiką praktikuojant,  kvėpavimas tampa subtilus ir apima ne vien tik plaučius. Tai praninis kvėpavimas, kvėpavimas energija, kurią galima pajusti per visą kūną. Energijos tėkmė nukreipiama ir valdoma raumenų užraktais – vienais iš pagrindiniu pranos valdymo elementų.

Užsiėmimo Trukmė. Kiekvienas nuostabus rytas galėtų prasidėti 2 valandų asanų praktika, 2 valandų pranajama, 2 valandų mantrų kartojimu, 2 valandų meditacija ir tai sudarytų 8 valandas, kas žmogui, turinčiam darbą, šeimą, prižiūrinčiam ūkį ar gyvenančiam mieste, būtų nepriimtina, nes neliktų pakankamai laiko, atlikti kasdieniams darbams.  Vamana Rišis (veikalo – „Yoga Korunta“ autorius, kuriame aprašyta ši jogos sistema), gyveno Indijoje  prieš 2000 metų. Tuo metu Indijoje sparčiai augo žmonių skaičius miestuose, atsirado poreikis praktikai, kuri būtų efektyvi – realizuotu visus aštangos elementus (Aštuonis elementus, kurios apibrėžė Patandžialis), neužimtų daug laiko – ją galėtų praktikuoti pasauliečiai, turintys darbus ir šeimas. Vamana Riši susistemino Patandžialio jogos sistemą taip, kad praktika netruktų daugiau dviejų valandų ir pilnai realizuotų aštuonis esminius klasikinės jogos elementus.

Energija ir gera nuotaika. Teisingai atliekamos praktikos požymis, atsirandantis žvalumas, koncentracija, skaidrumas, nebelieka jokių kliūčių gerai nuotaikai, paleidžiami vidiniai šablonai, kurių palaikymui reikia energijos, išlaisvinta energija tampa gera nuotaika ar kūrybinė energija.

Individuali praktika. Nors joga daroma grupiniuose užsiėmimuose – tai individuali praktika, darbas su savimi. Lygiavimasis į kitus gali tik labiau pakenkti, nes visų fiziologija skirtinga.  Joje siekiama tobulėjimo, tačiau konkurencijos sąvoka šioje vietoje svetima, nėra prasmės kažkur skubėti, nes skubėdami dažniausiai tik stovime vietoje. Nors užsiėmimai grupiniai, kiekvienas lieka su savimi – mokosi įsiklausyti savęs. Nesvarbu, kur yra praktikuotojas ar studijoje, ar namie, esant norui ar įkvėpimui, jis turi gebėti atlikti praktiką savarankiškai.

Astanga Yoga
Individuali jogos praktika

Komfortas. Aštanga Vinjasa joga, tai praktika vedanti komforto zonos ribų išsiplėtimo link. Tai, kas atrodė neįmanoma pirmo užsiėmimo metu, po kurio laiko tampa įveikiama be pastangų.  Tiek kvėpavimas, tiek raumenų sistema savyje slepia pasąmoninus mąstymo ir elgesio šablonus, baimes, įpročius. Įvairiose asanose stebint kvėpavimą, laikyseną, raumenų įtampas, stengiantis tą kvėpavimą išlaikyti taisyklingą , atsipalaiduoti, jausti kūną, stebint, kur pasireiškia diskomfortas, galima pastebėti, kaip seni, ribojantys šablonai palaipsniui palieka mus ir leidžia vis daugiau ir daugiau pasireikšti tikrajam vidiniam „Aš“.

Jutimai. Ilgalaikė Aštanga Vinjasa jogos praktika veikia ne tik detoksikuojančiai, bet ir išsivaliusiame organizme atsistato jutimai, kurių pagalba galima vėl naujai pajausti pasaulį ir per kūną tekančią praną . Kūnas tampa paruoštas meditacijai ir kitoms sudėtingesnėms jogos praktikoms.

Meditacijos praktika. Aštanga Vinjasa joga dar vadinama dinaminės meditacijos praktika, kurioje judesys ir kvėpavimas sujungtas į vieną. Kad praktika taptų meditacinė – technika turi būti atliekama be priekaištų ir judesys turi „tekėti“ savaime.

Klasikinė joga. Tai klasikinės jogos sistema, kuri remiasi Patandžialiu ir jo „Jogos Sutromis“. Daugelis jogos ekspertų ir tyrinėtojų teigia, kad jogos atsiradimo susieti su Patandžialio jogos sutromis negalima,  jis tik susitemino turimas žinias, o jogos mokslas yra toks senas, kaip ir pati žmonija. Tai tūkstantmetė ir autentiška tradicija išsaugota iki šių dienų.

Tai karma joga. Joga galima suskirstyti į tris pagrindines kategorijas Jnana, Bhakti ir Karma. Jnana – žiniomis pagrįstas kelias, Bhakti – atsidavimu, o Karma – veiksmais. Visos trys kategorijos gali viena kitą papildyti ir perdengti. Šios grupės veda link to paties tikslo tik skirtingais būdais. Aštanga Vinjasa joga priskiriama karma jogos grupei, kuri pagrįsta praktika ir tos praktikos duodamais rezultatai. Tačiau įvairūs mokytojai ar mokiniai Aštanga Vinjasa jogai gali suteikti Jnana kontekstą( pagrįstą žiniomis, anatomija) ar Bhakti kontekstą (pagrįsta mitologija). Tai reiškia, kad Aštanga joga nėra priskiriama religijai, ją gali praktikuoti tiek krikščionis, tiek musulmonai, žydai, krišnaitai, budistai ir visi kiti. Plačiau apie Jnana, Bhakti ir Karma jogos kryptis skaitykite čia.

Tačiau šioje vietoje turėtume akcentuoti ne teoriją, o būtent praktiką. Nes kaip teigė K. Pattabhi Jois „Joga yra 99% Praktikos, 1% teorijos.“ Tačiau nereikėtų pamiršti, kad jogoje kantrybė ir kuklumas, duoda didelius vaisius. Negalima skubėti ar prisirišti prie praktikos ir rezultatų, nes visa tai tik reliatyvus atspindys. Tikrasis jogos tikslas į pasaulį pažvelgti ne per klaidingai suprastą patirtį, o per esamą momentą, suvokti visą tai, kas mus supa, per realybės patyrimą – susijungti su tikruoju Aš, su Brahma, Dievu, pirmine Esatim, Tuštuma …

 

„Nesiartinkite prie jogos su verslaus proto požiūriu ieškodami pasaulietinės naudos“ —K. Pattabhi Jois.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *